Vi vet at en suksessfaktor for SFO er å få nye ansatte til å mestre hverdagens oppgaver - samt trives i jobben! De ankommer basen med masse motivasjon og en lyst til å bli god som lysglimtjeger og barneveileder. I løpet av det første året er påfyll av verktøy, tilbakemeldinger og mestring avgjørende for videre utvikling i jobben.

Ferske er de, blide og glade, noen unge noen mindre unge. Noen har mye erfaring, noen er nettopp blitt voksne. Utfordringen er den samme – de skal helst fungere 100 % så raskt som mulig. Nettverket! for SFO tilbyr nå digitalt kurs som går over to formiddager for nyansatte i din SFO/AKS.

Det er høst og innkjøring av nye liv og nye rutiner for barn i starten på sitt skoleløp. SFO’er med flere enn tre ansatte har gjerne sørget for at de yngste barna blir møtt av erfarne voksne. Ferskingene får møte 8-9-åringer som kjenner SFO/AKS ut og inn. Men så raskt som mulig, helst innen i går, må nyansatte ferskinger finne sin plass og fungere optimalt.

Kurset bygger på elementer fra flere av våre kurs (Stolt av å jobbe i SFO, LØFT for barn i SFO mm). All teori kobles til praksis slik at kunnskapen blir meningsfull.

Jeg skal løfte og motivere disse nyansatte til å se hvilken strålende jobb de har fått, konkretisere den positive voksenrollen og gi dem verktøy til å kunne samarbeide og møte foreldre på en inkluderende måte.

Terje Wiik
Nettverket! for SFO & kursholder

Stikkord

  • Voksenrollen i SFO - veileder og lysglimtjeger
  • Hvordan gi tilbakemeldinger som virker? (Løft for barn)
  • Hvordan støtte gode lekerelasjoner og skape gode lekearenaer?
  • Hvordan DU kan bidra til inkluderende læringsmiljø og gode vennskapsarenaer
  • Å lede små og store barneprosjekt
  • Motiverende, forsterkende og relasjonsbyggende innstilling.
  • Foreldre, positive oppdragsgivere

Vi vet godt hvordan du har det i farta med krysseliste, matservering, aktiviteter og barn som tester grenseberedskapen din. Og vi er helt sikre på at vi kan tilføre deg noen ideer, noen innspill til praksis – ja, bidra til et enda bedre liv på jobben.

Digitalt kurs

Kurset blir holdt i Zoom.

Hvis du ikke har Zoom, og ikke kan laste ned Zoom på din datamaskin, så er det mulig å delta via nettleser (det funker best med Chrome).

Info om zoom og pålogging sendes til alle som melder seg på. Det blir god tid til å reflektere over de ulike tema i små grupper i løpet av de to formiddagene. Alle som deltar og gjennomfører begge dager får kursdokumentasjon og kursbevis sendt på e-post.

Påmelding og kursfakta

Digitalt kurs: Ny i SFO – inspirasjon for nyansatte og andre ferskinger

Kursdatoer:                      24.08 & 25.08 0900-1130

Pris:                                  550,- pr stk for medlemmer i Nettverket! for SFO (650,- pr stk for ikke medlemmer)

Boken LØFT for barn i SFO kan bestilles ved påmelding og koster kr 100 for deltagere (+ porto)

Maks 30 deltagere pr kursprosess

Påmelding her

 

 

Kursholder

Terje Wiik. Har 25 års erfaring med SFO. Delvis som barneveileder. Delvis som SFO-leder. Delvis som lysglimtjeger og leder av det nasjonale Nettverket! for SFO. Har vært inspirator og kursholder for over 30 000 ansatte i SFO gjennom 15 år.

Terje Wiik er pedagog, utdannet fotballtrener og hatt lederverv i bredde og toppidrett. I 2018 og 2019 besøkte har Terje besøkt 221 ulike SFO’er i 93 kommuner for å samle innspill til nye nasjonale rammer for SFO.

Kontakt; terje@sfonett.no. t. 90 03 94 62

Les også

Bygging av et positivt arbeidsmiljø: Ledelsens rolle og ansvar

En leder har ansvaret for å skape et godt arbeidsmiljø, da ledelse innebærer samspill og håndtering av mellommenneskelige relasjoner. Det er viktig at arbeidsmiljøet oppleves som trygt og godt for alle ansatte. Ofte tenker man at trivsel og tiltak for å øke trivselen er det som definerer et godt arbeidsmiljø. Men arbeidsmiljøet omfatter også planlegging, organisering og gjennomføring av arbeidet, da dette igjen påvirker de ansattes helse og produktivitet.

Les mer >>

Det heter personalkostnader!

Hvor mange ganger har vi ikke hørt fra SFO-Norge at det ikke er avsatt midler til opplæring og utvikling av personalet.

Les mer >>

Hvorfor hvorfor?

Hvor ofte spør du egentlig deg selv eller dine medarbeidere om hvorfor man gjør sånn eller slik? Vi snakker mye om hva som ikke går så bra og vi snakker noen ganger om hva som går bra. Men snakker vi om hvorfor det går bra?

Les mer >>

Del 1 Turnover i SFO

Stor turnover i SFO er et kjent utfordringsbilde. Turnover har en sammenheng med små stillinger som har gjort at det for folk flest ikke har vært mulig å leve av en slik jobb. For oss medførte dette at vi ikke greide å holde på gode folk og ikke greide å bygge kompetanse i avdelingen

Les mer >>

Innsikt gir VI-skole

Under utviklingen av den nye barneskolen med to tilbud – undervisning + fritid – oppdaget vi at det var dukket opp en ny utfordring. To personalgrupper med forskjellig bakgrunn og utdanning skulle samhandle tett om barn på småskoletrinnene. Det var nødvendig å tenke nytt.

Les mer >>

TEMA: Kapasitetsbygging i SFO - Del 3: Møter og møtekultur

Når den nåværende rektoren vår startet for ca 9 år siden ble det gjort en god opprydding i møtestruktur og møtekultur.

Les mer >>

Mine artikler - se video

Nå kan du lagre artikler som du lett ønsker å hente fram igjen. Se vår korte instruksjonsvideo som viser hvordan du legger til underbrukere, endrer egen profil, legger artikler i egne lister og logger inn på sfobutikken.

Les mer >>

Dagens dilemma – Når en kollega håndterer situasjoner annerledes enn deg

Hverdagen i SFO byr på mange situasjoner som ikke har enkle svar. Som ansatte skal vi ivareta barnas behov, møte foreldrenes forventninger og samtidig handle i tråd med SFOs verdier og pedagogiske retning. Noen ganger blir vi også utfordret i samarbeidet med kolleger, særlig når vi vurderer situasjoner ulikt.

Les mer >>

SFO-sjefen sjøl

Jeg farter mye rundt i SFO-Norge og støter på mange medlemmer i den store SFO-familien. En type familiemedlem som ikke alltid er klar over sin status i SFO-slekten er enhetslederne, også kalt rektorer. Jeg kaller dem også SFO-sjefen sjøl – de er jo faktisk det i de fleste kommuner.

Les mer >>