Har du en kollega som skiller seg ut som en rollemodell for både barn og voksne? En som med sin tilstedeværelse, samarbeidsevne og hjertevarme gjør en forskjell hver dag? Nå har du muligheten til å gi vedkommende den anerkjennelsen de fortjener! For 9. gang skal vi kåre Årets Barneveileder, og vi trenger din hjelp til å finne årets verdige vinner.

Vi leter etter en bauta i SFO/AKS, en som er oppmerksom, nysgjerrig og alltid på utkikk etter de små lysglimtene i barnas hverdag. Nominasjoner kan sendes inn av kollegaer, ledere og foreldre – alle som ønsker å hedre en som utgjør en positiv forskjell i barnas liv.

Hva vinneren mottar: Den heldige vinneren får en tur til Oslo i november, med dekket reise, opphold og deltakelse på konferansen KVALITET I SFO 2025. Her, foran 500 medlemmer av vårt fagmiljø, vil vinneren bli hyllet på scenen under konferansen som finner sted 26.-27. november. Vinneren trenger ikke si et ord, men må være forberedt på å motta stående applaus og anerkjennelse fra hele SFO-familien.

Slik nominerer du: Fristen for å nominere din kandidat til Årets Barneveileder 2025 er 20. september 2025. Send din nominasjon med begrunnelse til terje@sfonett.no. Fortell oss hvorfor akkurat din kandidat fortjener denne prisen!

Tidligere vinnere 

 

Årets barneveileder 2024 ble Ole Morten Hobberstad

Under konferansen Kvalitet i SFO 2024 mottok Ole Morten Hobberstad, barne- og ungdomsarbeider og leder for SFO ved Varhaug skole, den gjeve prisen som Årets Barneveileder. Han ble valgt ut blant 91 nominerte fra hele landet, og foran 500 deltakere i Trondheim ble han hyllet for sitt engasjement, sin omsorg for barna og sin innsats for SFOs utvikling.

 

 

 

Det var rektor Johan Omland som nominerte Ole Morten, og i begrunnelsen ble han beskrevet som en inspirerende og innovativ barneveileder:

"Ole Morten har et fantastisk elevsyn og viser tydelig at han bryr seg om barna. Han løfter både kolleger og SFOs status gjennom sitt systematiske arbeid, og han er en rollemodell for både barn og voksne."

Han fremheves også for sin evne til å få frem det beste i sine kolleger:

"Vi har ansatt usikre og unge personer som, ved hjelp av Ole Morten sin veiledning, har vokst og virkelig tatt tak."

Gjennom sitt arbeid har Ole Morten skapt et trygt og inkluderende miljø, hvor han motiverer kolleger, hjelper nye ansatte til å vokse i rollen og finner nye måter å engasjere barna på. Hans innsats er et strålende eksempel på visjonen som rektor Omland oppsummerer slik:

"Ole Morten er prototypen på vår visjon: Me løfter kvarandre."

Gå ikke glipp av muligheten til å løfte frem en stjerne i ditt miljø. Nominer din kandidat i dag!

 

Tidligere vinnere

 I 2023 var det Bjørn Helge Nerdal fra Eiganes skole SFO som ble Årets Barneveileder. Året før i 2022 var det Frank Lian fra Brekkåsen skole SFO i Melhus som ble utropt. Liv Bente Eidseter Tangen fra Nordbyen skole i Molde ble kåret i 2021. Året før var det Chris Magne Johansen fra Herøy som ble overrasket under vår heldigitale konferanse. Oddny Espeland fra Kyrkjevollen i Sandnes og Cecilie Lieng fra Søre Ål på Lillehammer fikk tittelen i 2019 og 2018. Den aller første vi hyllet var May Hilde Rendalsvik fra Lundstein SFO på Gjøvik i 2017.

Nominasjonene har kommet fra kollegaer, ledere og foreldre.

Kvalitet i SFO 2023 - Bli med på besøk til Prestvannet skole SFO

Etter første dag på årets konferanse Kvalitet i SFO 2023 i Tromsø kan du/dere besøke en SFO med 190 barn fordelt på 3 baser som oser kvalitet. Bli med til Tromsø og Prestvannet SFO!

Les mer >>

Ulike roller i HMS-arbeidet

SFO-leder bør være involvert i skolens HMS-arbeid. Her finner man nyttig informasjon om ulike sider ved dette arbeidet.

Les mer >>

Bygging av et positivt arbeidsmiljø: Ledelsens rolle og ansvar

En leder har ansvaret for å skape et godt arbeidsmiljø, da ledelse innebærer samspill og håndtering av mellommenneskelige relasjoner. Det er viktig at arbeidsmiljøet oppleves som trygt og godt for alle ansatte. Ofte tenker man at trivsel og tiltak for å øke trivselen er det som definerer et godt arbeidsmiljø. Men arbeidsmiljøet omfatter også planlegging, organisering og gjennomføring av arbeidet, da dette igjen påvirker de ansattes helse og produktivitet.

Les mer >>

Del 4 Betydningen av styrket skoleledelse i SFO

I 2009 ble styrket skoleledelse innført i Stavanger kommune, og det betyr at avdelingsleder SFO skal være en del av skolens ledelse. Dette forstås og praktiseres dessverre ulikt i mange virksomheter. På Jåtten har innføring av styrket skoleledelse hatt stor betydning for SFO-basert utviklingsarbeid.

Les mer >>

PR-agenten – det er deg!

Det er bortimot tilfeldig hvilke barn som utsettes for utelukkelse og skvis – og dermed er sårbare for mobbing. Samtidig er barn med litt spesielle talenter og interesser også utsatt. Dette er barn som ikke nødvendigvis følger flokken men tar egne beslutninger og foretar egne valg på tvers av det som skjer i barnegruppen. Uansett, disse sårbare barna trenger din bistand – her & nå – uten nøling!

Les mer >>

Total kvalitetsledelse

Total kvalitetsledelse er en fremgangsmåte for å styre en organisasjon med fokus på kvalitet, basert på medvirkning av alle medarbeiderne m.m.

Les mer >>

Ny bachelor i Fritidspedagogikk ved DMMH

Vil du være med å gjøre en forskjell i barn og unges liv? Dronning Mauds Minne Høgskole (DMMH) introduserer høsten 2025 en helt ny bachelor i Fritidspedagogikk.

Les mer >>

Jegerne på Charlottenlund

Barneveilederne har fått seg en ny voksenaktivitet i SFO-basene på Charlottenlund skole i Trondheim. Denne nye aktiviteten tar mye tid og krever både konsentrasjon og pågangsmot. Og barneveilederne elsker den nye aktiviteten. Ja, Gudrun og Hilde kaller den faktisk helt genial!

Les mer >>

UIS - Pionerer innen skolefritidspedagogikk

Universitetet i Stavanger (UiS) er pioner innen skolefritidspedagogikk og var først i Norge til å tilby en egen bachelor i dette feltet. Studiet har banet vei for andre høyskoler og satt standarden for en ny type utdanning som hever kompetansen og løfter skolefritidsordningen (SFO) til et nytt nivå. Med dette unike tilbudet sikter UiS mot å gi SFO-ansatte den faglige tyngden de trenger for å gjøre en forskjell i barns liv.

Les mer >>